söndag 24 oktober 2010

Festklädd i Toarp - Föredrag på Gräfsnäsgården i Göteborg




Nu har vi, jag och Ingrid, varit i Göteborg och haft föredrag om hur man var klädd när det var fest eller högtid i Toarp. Ingrid visade ett bildspel med bilder på originalplagg från olika muséer samtídigt som hon berättade om hur kläderna använts utifrån de skriftliga uppteckningar som finns om dräktskicket i Toarp. Själv så berättade jag om hur jag arbetat med kopieringen av en brudklänning från Toarp. Jag visade också kopior av ett antal strumpor och vantar m.m. Det var ett tjugotal intresserade åhörare som också fick tillfälle att ställa frågor och klämma på mina kopierade plagg.

1 kommentar:

  1. Hittade hit av en slump och blev glatt överraskad. Tänk att dräkterna från Toarp utvecklats så mycket från tidigt 1970-tal då jag skulle välja dräkt och då valde bort just Toarp pga dräktens steriotypa utseende utan variationer. Det blev en daladräkt stället.

    Annika

    SvaraRadera